söndag 2 oktober 2011

Att påverka genom aktiva val

Apelsinjuice.

ICA. Fem hyllor med juice. Jag vill ha apelsinjuice. Ett glas till frukostmackan för att bryta mot kaffedieten. Jag ska välja juice som är bra för miljön. Eller åtminstone minst dålig. Jag dricker ju ändå juice varje dag. Måste ta mitt ansvar.

Apelsiner borde växa i något varmt land. Vrider på en ekologisk, för liten och allt för dyr juiceförpackning. Tykland? Finns det apelsinträd i Europa? Petar på en annan. Brasilien. Transporten av juicen känns som en stor del i apelsinjuicens klimatpåverkan. Vilka apelsinsorter produceras närmast? Under vilka säsonger växer de bäst? Under vilka förhållanden? Hur sköter sig fruktodlarna och hur sker odlingen? Vilka apelsinsorter är bäst för miljön? Dvs, ger mest apelsinjuice per apelsin? Kräver mindre vatten vid odlingen... mindre bekämpningsmedel.... Det här kan jag ju inte veta. Jag måste fokusera på något som går att härleda från informationen jag har just nu.

Ska jag välja juicen i koncentrerad form eller färdigblandad form? Den i koncentrerad form borde leda till mindre koldioxidutsläpp vid tranporten av de färdiga juiceförpackningarna? Hur har de tagit bort vattnet? Eller, de har ju tagit bort vattnet i den andra sorten också från början. Den som är färdigblandad är ju tillverkad av fruktkoncentrat. Sen har de tillsatt vatten igen. Var gör de koncentratet? På plats i Sydamerika? Och var tillsätts vattnet? I Sverige? I EU? Var packas juicen..?

Självklart pratar jag om de billigaste juicesorterna. Vissa är färskpressade och inte alls gjorda av koncentrat, men jag kan inte köpa dem. De är för dyra. Inte när jag dricker juice varje dag. Visserligen skulle jag kunna köpa dem och dricka lite mindre för att få ett paket att räcka längre men jag gillar smaken av de som är av fruktkoncentrat. Fast om man jämför, är juice gjord på koncentrat eller inte bättre? Apelsiner som pressas och fraktas som juice (fraktas de som apelsiner?) eller de där man pressar till koncentrat och sedan fraktar koncentratet för att sen tillsätta vatten och därefter förpacka juicen i juicepaket?

Apelsinjuice. Koncentrat. Färdigblandad eller inte. Färdigblandad eller inte. Om jag köper den färdigblandade kommer jag slänga det som är i botten för jag glömmer att skaka paketet. Köper jag den jag blandar själv kan jag råka ha i för mycket vatten så det blir utspätt. Å andra sidan är den helt ok om man lägger till lite, lite mer vatten. Då får jag ju mer juice för pengarna. Fast gränsen är så fin... jag glömmer ofta vilken skopa jag är på. 1 + 4 ska den blandas. När jag är på den tredje börjar jag tveka.

Vatten. Blandar jag själv spolar jag ju vatten i kranen för att det ska bli rätt temperatur? Hur miljövänligt är det? Om alla gör så, då kanske det går åt mer vatten för att dricka koncentrerad juice som blandas i hemmet jämfört med koncentrerad juice som redan är färdigblandad?

Färdigblandad eller inte...?

Orkar inte bära på en stor förpackning. Det får bli den lilla. Billigaste.

2 kommentarer:

  1. Sv: Vad roligt att du tycker det! :)

    -

    Är det du som har skrivit detta inlägg? Himla festligt måste jag medge. Jag gillar sådana texter som inte har någon mening, men som ändå har mening. Haha! :)

    SvaraRadera

Lätta ditt hjärta <3